Steg 1 - Initiala möten
Presentation av icke sekretessbelagd information
Vid det första mötet är målet att vi ska säkerställa att ert bolag är aktuellt för vidare utvärdering mot en investering. Vi kommer vilja att ni presenterar icke konfidentiell information och uppskattar att möte tar 60 minuter.
Vid mötet förväntar vi oss att ni presenterar er affärsidé med följande information:
- Vilka är era kunder och vilka är deras problem? (verifierade?)
- Hur ska ni lösa kundens problem?
- Vad är fördelen att lösa kundens problem på ert sätt? (gärna kvantifierbart)
- Vilka andra sätt kan kunden välja att lösa sitt problem? (konkurrenterna)
- Var är er produkt unik? Hur skyddar ni er affär mot konkurrenterna?
- Hur ser affärsmodellen ut och i vilka kanaler ska ni sälja?
- Hur sker tillverkning och distribution?
- Hur långt har ni kommit i utvecklingen av er affärsidé (status just nu)?
- Kunder/marknad/konkurrenterâ
- Produktutveckling
- Vilka ingår i teamet, vilka kompetenser finns, vilka saknas
- Vilka äger bolaget idag?
- Budget och aktivitetsplan/affärsplan
- Investeringserbjudandet:
- Hur mycket kapital behöver ni och vad ska pengarna användas till (hur långt kommer ni nå med det kapital ni söker)?
- Värdering av bolaget och vilken fakta baserar ni värderingen på?
Om detta är en av flera nyemissioner så vill vi veta hur mycket kapital ni uppskattar att ni kommer att behöva innan produkten lanseras på marknaden och hur mycket ni behöver för att nå break-even och bli lönsamma.
-
Vilka är era förväntningar på oss förutom kapital?
Vid mötet kommer vi att checka av er information mot våra investeringskriterier.
Det är ganska vanligt att bolagen inte är investeringsredo vid det första mötet vilket gör att det ofta krävs flera initaiala möten innan de är redo att gå vidare i processen.
Djupare utvärdering
När vi upplever att ett bolag uppfyller våra investeringskriterier så behöver vi genomföra en djupare utvärdering. Det innebär att det kan krävas sekretessavtal för att ni ska kunna dela den infomration som vi se.
I den djupare utvärderingenvill vi säkerställa att bolaget befinner sig där ni säger att ni befinner er.
Det vi kommer titta på är:
- Er status just nu dvs hur långt har ni kommit inom olika områden; Kunder, marknad, konkurrenter, IP, produktutveckling, sälj, produktion, distribution m.m
- Nedbrytning av affärsplanen i deltalj för att förstå när saker ska ske, när kostnader och intäker uppstår och hur aktivieterna bidrar till att skapa värde i bolaget.
- Genomgång vilka som ingår i ert team och hur teamet är organiserat
Det som avgör hur lång tid denna del tar beror på bolagens förmåga att ha ordning på sin dokumentation och underlag som styrker uppgifternai planen.